Målgrupper och marknader
Att ha förståelse för olika målgruppers behov och en inblick i de marknader som vi har flest besökare ifrån är en förutsättning för att vi tillsammans ska bygga en attraktiv destination.
Att ha förståelse för olika målgruppers behov och en inblick i de marknader som vi har flest besökare ifrån är en förutsättning för att vi tillsammans ska bygga en attraktiv destination.
Modellen Travel Cycle visar hur besökarens resecykel ser ut från att drömma till att minnas tillbaka. Bli bättre på att nå ut till din målgrupp baserat på var i resecykeln de befinner sig.
Lär dig mer om resecykelns faser här
Visit Sweden gör kontinuerligt målgruppsundersökningar av de internationella resenärerna som reser globalt och är nyfikna på Sverige. I kunskapsbanken kan du läsa mer om de olika marknaderna, ta del av undersökningar och trender. Här hittar du även information om den svenska målgruppen. I Skåne arbetar vi aktivt mot närmarknaderna Danmark, Tyskland och Nederländerna.
Visit Swedens kunskapsbank
Visit Swedens rapport om den svenska målgruppen. Här hittar du målgruppsanalys och insikter om hur svenskars resande ser ut både före, under och efter pandemin. Hur målgruppen tänker kring sitt resande i landet, deras drivkrafter samt beteende för inspiration, planering och bokning.
Ladda ned rapport från Visit Sweden
Sidan uppdaterad 05 Maj 2024, kl 16:37